måndag 23 maj 2011

Indisk köttfärssås med curry

Jag känner mig sugen att prova lite nytt just nu så i fredags slog jag till på detta recept från en Buffétidning. Tänlte väl att det kanske skulle gå hem hos barnen men det var inte direkt positiva miner. Jag tyckte det var riktigt gott! Det kändes någon underbar doft men smaken som jag förknippar med denna infann sig aldrig riktigt...
Bilden är ju inte direkt tilltalande... En matlåda... Men jag hade inte riktigt tid att fota när vi åt det första gången. Skulle ju vara taxi till discot!


4 portioner
600 g nötfärs
2 morötter
200 g vitkål
1 chilifrukt
1 köttbuljongtärning
1 1/2 tsk curry
1 tsk kanel
3 torkade limeblad
1 burk kokosmjölk
2 dl vatten
olja, salt, peppar

Gör så här:
1. Skala och skär morötterna i små tärningar. Skala och finhacka löken. Hacka kålen. Dela, kärna ur och finhacka chilin.
2. Fräs grönsakerna tillsammans med buljongtärning och kryddorna i 1 msk olja i en stekpanna. Lägg över i en stor kastrull.
3. Stek färsen i msk olja i stekpannan. Lägg över i en kastrull med grönsakerna.
4. Tillsätt kokosmjölk och vatten. Låt småkoka 15-20 min under lock. Krydda med 1/2 tsk salt och 2 krm peppar. Servera med basmatiris eller pasta.

1 kommentar: