torsdag 5 maj 2011

Marias kolagömmor

Dessa goda småkakor bakade jag en dag när jag fortfarande var tvungen att äta äggfritt. Receptet kommer från Hembakat nr 2/11. Det var ju inte mycket gott i kakväg som man kunde äta så länge man var tvungen att hålla sig till äggfritt men dessa blev riktiga favoriter. De gick till och med hem hos sambon som inte gillar hårda kakor annars. Kakorna är som hallongrottor ungefär men med en gömma av god kola istället för hallonsylt.


ca 20-25 st
1 dl strösocker
1 msk vaniljsocker
5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
2 msk florsocker
200 g rumsvarmt smör
Kolasmet:
75 g smör
1 msk kakao
3 msk vispgrädde
1 1/2 dl strösocker
2 msk vetemjöl

1. Blanda  alla torra ingredienser i en bunke. Tillsätt smöret och blanda samman allt till en deg. Låt vila kallt i ca 30 min.
2. Sätt ugnen på 175 grader. Koka kolasmeten genom att blanda alla ingredienser i en kastrull. Låt sjuda på svag värme tills den tjocknar, ca 5 min.
3. Dela degen i 20-25 bitar och rulla varje bit till en liten boll. Placera bollen i en småkaksform.
4. Gör en fördjupning i varje kaka där du tillsätter kolasmeten. Grädda kakorna i mitten av ugnen i ca 12-15 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar