onsdag 11 maj 2011

Köttfärssås

Ja, köttfärssås finns det många varianter på. Så gott som alla har ett eget recept. Det här är inte mitt från början utan vi fick det av min vän Ann-Sofie och barnen blev så förtjusta att jag var tvungen att be om "receptet"!
Idag hade jag vissa kriterier som maten skulle uppfylla:
Det skulle vara äggfritt så att Albin kunde äta samma sak som oss.
Det skulle gå fort eftersom vi kom hem sent efter bmx:en.
Ingredienserna skulle finnas hemma.
Pontus skulle tycka om maten eftersom han hade ätit dåligt i skolan.

Då föll valet på denna köttfärsås som jag inte är någon älskare av...
Du behöver:
4 hg nötfärs
3-4 msk ketchup
1 tsk lökpulver
1 tsk vitlökspulver
salt och peppar
1 tsk Alpnaering köttbuljong (går säkert lika bra med vanlig buljongtärning också)
1 msk soja
2 dl vatten
2 msk mjöl

Bryn och hacka köttfärsen. Blanda i ketchup, kryddor, buljong och soja. Blanda mjöl och vatten i en shaker. Häll redningen över köttfärsen. Rör om och låt puttra en stund. Häll köttfärssåsen över nykokt äggfri pasta och blanda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar