fredag 13 maj 2011

Rabarberkaka med kolaglasyr

En rabarberkaka måste jag ju bjuda på den här tiden på året!
Det var min vän Anso som bjöd mig på den här första gången. Helt tokgod! Både rabarber och kolaglasyr i en och samma kaka. Kan liksom inte bli bättre!
Jag fick rabarber av min kära granne igår så då passade jag på att göra denna idag. Vår rabarberplanta växer så dåligt så det knappt räcker till en paj om man skulle skörda där.
Jag tog även kakan med mig och gick över till grannen och tiggde kaffe. Då fick man sig en dos skvaller på köpet. Härligt!


Kakan:
3 ägg
3 dl socker
1,5 dl smält smör (ca 150 g)
3 dl vetemjöl
rabarberbitar

Kolaglasyren:
2 dl grädde
1 dl socker
1 msk smör

Gör så här:
Vispa ägg och socker pösigt. Blanda ner smält avsvalnat smör och mjölet i äggsmeten. Häll smeten i en smord och bröad springform med löstagbar kant (ca 25 cm i diameter) och tryck ner rabarberbitarna i smeten.
Grädda kakan i ca 30 min i 175 grader (den ska vara lite mer än halvfärdig). Medan kakan är i ugnen kokas kolaglasyren. Blanda ihop alla ingredienser i en kastrull och koka ca 15-20 min. Bred glasyren på kakan och sätt in den i ugnen igen tills den är helt färdig (ca 10 min).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar