torsdag 2 juni 2011

Rabarberkräm

När man äter rabarberkräm så känns det verkligen att det är försommar och syrenerna blommar och doftar så ljuvligt. Det var otroligt längesedan jag åt rabarberkräm men när jag var liten så gjorde jag det ofta. Då fick jag det hemma hos farmor. Den här krämen smakar ungefär som jag minns hennes men jag tror faktiskt att hon lät en kanelstång koka med också. Det ska jag prova nästa gång. Receptet hittade jag i Vår kokbok.


Till ca 4 port behöver du:
ca 500g rabarber (ca 1 liter skuren rabarber)
4 dl vatten
1 dl socker
3 msk potatismjöl

Skölj och skär rabarbern i mindre bitar. Skala om den är grov!
Koka upp vatten och socker. Lägg i rabarbern och koka den mjuk under lock ca 3-4 min. Rör ut potatismjölet i lite kallt vatten. Tag kastrullen från värmen. Häll i redningen i en fin stråle, rör under tiden. Krämen ska sedan bara koka upp. Häll upp den och sockra på ytan så att den inte skinnar sig. Servera krämen avsvalnad eller kall med mjölk.

2 kommentarer:

  1. Visst är det gott med rabarberkräm, det påminner verkligen om barndomens smaker!

    SvaraRadera
  2. Rabarberkräm är verkligen barndom för mig!!

    SvaraRadera