måndag 2 maj 2011

Skinkgratinerad blomkål och broccoli

Ett önskemål från Pontus, han hade ätit det i skolan. Det var bara att försöka göra något liknande då! Han blev nöjd så jag tror att jag lyckades! Dessvärre mindes jag inte om det var blomkål eller broccoli som han hade fått i skolan så jag slog till med både och. Själv älskar jag ju blomkål så valet var enkelt när jag skulle ta för mig!


Du behöver:
Ett blomkålshuvud
fryst broccoli ca 3 hg
2 hg rökt skinka
6 dl mjölk
3 msk mjöl
2 msk margarin
salt och peppar
1/2 krm malen muskotnöt
2-3 dl riven ost

Gör så här:
Sätt ugnen på 225 grader. Skär loss blomkåls buketterna från stammen. Koka dem knappt mjuka. Koka upp broccolin. Lägg grönsakerna i var sin smord ugnssäker form.
Hacka skinkan och strö den över grönsakerna.
Häll mjölken i en kastrull. Vispa ned mjölet och lägg i margarinet. Koka upp under omrörning. Låt koka på svag värme ca 3 min. Krydda.
Häll såsen över broccolin och blomkålen. Strö över riven ost.
Gratinera i ugnen tills osten fått färg. Servera med kokt potatis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar