fredag 29 april 2011

Spagetti, spenat och kassler

Idag var det nära att det inte blev någon middag... Jag hade satt på vatten för att koka spagetti i god tid för en gångs skull och så går jag och hämtar kasslern. Gör ett snitt i förpackningen och ser att skiten har passerat bäst före datum och det med råge! Bf var 25 april och jag köpte den på Citygross i onsdags, alltså den 27 april. Dåligt! Mycket dåligt av en så stor kedja!
Jag hittade som tur var en bit kassler i frysen så jag kunde fortsätta mitt matlagande. När vi sätter oss till bords konstaterar Alice att det här är en av två goda maträtter som jag kan göra men moster kan göra många! Tacksam dotter man har...


Du behöver:
ca 400 g fryst spenat
1tsk Alpnaering grönsaksbuljong+ 1,5 dl vatten
25 g margarin
1 msk mjöl
1 tsk vitlökspulver
2-3 dl mild riven ost
svartpeppar
ca 2 hg kassler

1. Lägg spenaten i en kastrull och häll på vattnet och lägg i buljongen. Låt spenaten tina på svag värme under lock.
2. Smält margarinet i micron och rör ned mjölet. Rör ned blandningen i spenaten. Låt såsen koka upp under omrörning och koka på svag värme ca 3 min.
3. Krydda med vitlök och peppar. Tillsätt osten och rör tills den smält.
4. Skär kasslern i tärningar och blanda ner den i såsen.
5. Häll såsen över kokt spagetti och blanda.

1 kommentar: