lördag 2 april 2011

Pastagratäng

Idag hade jag total idétorka vad gällde mat...
Jag frågade barnen vad de ville ha och efter mycket funderande kom Pontus på att han ville ha pastagratäng!
Det är ju så svårt att komma på mat som ska vara äggfri och gå hem skapligt hos barnen men den här brukar de gilla och det är ju tur eftersom det är lördag idag också... Då vill jag att de ska äta ordentligt på lunchen eftersom att de äter lördagsgodis efteråt och oftast inte är så sugna på middag senare.
Den här gratängen gick även hem hos Albin 1 år!

ca 12 dl Gammaldags Idealmakaroner
1 gul lök
1 liten röd paprika
ca 1 dl majs
400 g kassler
Milda Culinesse att steka i
2 msk mjöl
en skvätt vatten
5 dl mjölk
2 dl grädde
1 tsk Alpnaering vitlökspulver
salt och peppar
ca 1 dl riven ost

Koka makaronerna enligt anvisning på paketet. Hacka löken fint. Skär kasslern i tärningar och hacka paprikan. Stek först löken en stund, ha sedan i kassler, majs och paprika och låt det steka med en stund. Häll på mjölk och grädde. Blanda vatten och mjöl i en shaker och häll det i stekpannan. Krydda. Låt puttra en stund. Häll makaronerna i botten på en gratängform (jag använde min superfina Ultra Pro från Tupperware). Häll kasslersåsen över och blanda det hela. Strö över riven ost och gratinera i ugnen ca 20 min i 200 graders värme.

1 kommentar:

  1. Det här kanske kan vara något?
    http://www.skanstullshalsokost.se/livsmedel/1733-orgran-no-egg-200-g-720516010552.html

    Länken är mest för bilden, det brukar finnas på stormarknader och så.

    SvaraRadera