fredag 8 april 2011

Favoritpaj



Jag var så himla sugen på paj efter att ha ätit äggfritt ett tag nu igen! Jag blev så glad när jag kom på den här pajen men jag blev besviken. Det är inte samma sak med paj utan äggstanning... Men jag fick ju min paj i alla fall. Den gick inte hem hos barnen heller kan jag berätta. Receptet kommer från boken Maten är klar och det utlovas rena smaker som ska falla barnen i smaken.

pajdeg:
3 dl vetemjöl
50 g margarin
1/2 dl mager Kesella (jag hade vanlig)
2 msk vatten

fyllning:
1 1/2 dl mager Kesella
4 stora tomater (jag hade 3)
300g rökt skinka i bit
10 svarta oliver (dem hoppade jag)
1 tsk örtsalt
50 g mager Herrgårdsost eller liknande

Gör så här:
Sätt ugnen på 225 grader. Kör vetemjöl och margarin i en matberedare.Tillsätt Kesella och vatten och kör i ytterligare några sekunder så att det blir en deg, det går fort! Tryck ut degen i en smord pajform. Det är viktigt att degen når ända upp till kanten. Låt pajskalet vila kallt i minst 30 min. Förgrädda pajskalet i 10 min. Förbered under tiden fyllningen. Skär tomaterna i stora klyftor. Rensa paprikor och skär dem i ganska stora bitar.Skär skinkan i tärningar. Bred Kesellan på bottnen av det förgräddade pajskalet. Bred ut tomater, paprika, skinka och oliver. Strö på örtsalt. Riv osten och strö den ovanpå fyllningen. Grädda pajen i 15 min, osten ska ha fått lite färg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar