måndag 25 april 2011

Vaniljkaka


Den här kakan hör sommaren till! Jag fick den ofta de somrar jag var barnvakt hos Emil och Oscar. Nu för tiden brukar jag själv baka den ofta just på somrarna. Väldigt enkel att vispa ihop och ganska kort gräddningstid så det går snabbt just sådana här varma dagar som idag när man inte vill vara inne för länge. Jag fick nys om att jag kanske skulle få främmande på em så då svängde jag ihop den här idag!
Du behöver till kakan:
3 ägg
3dl socker
3 dl mjöl
2 tsk bakpulver
1 dl kokande vatten

Till fyllningen:
125 g smör
1 dl mjölk
4 msk vaniljsocker

Vispa ägg och socker vitt. Häll i mjöl och bakpulver. Blanda lite till och häll sedan i det kokande vattnet. Blanda snabbt ihop det hela. Häll smeten i en rund smord och bröad form. Grädda i nedre delen av ugnen i 175 grader i ca 30 min.
När kakan kallnat skär du den i den rand som bildas runt om. Dela bottnarna.
Lägg i ingredienserna till fyllningen i en kastrull och koka upp. Häll sedan fyllningen på den understa botten, lägg på ovandelen. Sikta florsocker över kakan.

1 kommentar:

  1. Tackar för kommentaren, kul att du gillar köttfärspajen =). Givetvis får du låna receptet.

    Vaniljkaka är ju så gott, nu blev jag sugen på att baka.

    Ha en bra dag!

    SvaraRadera