lördag 9 april 2011

Krämig chokladkaka

Alice var så ledsen igår när hennes kusin Nelly skulle åka hem så för att få henne på bättre humör frågade jag om vi skulle baka denna goda kladdkaka. Då blev hon eld och lågor!
Receptet har jag fått av min kära granne Ewa Stenberg och vi har ätit den många vårförmiddagar på hennes inglasade altan.
Det är ett väldigt enkelt och snabbakat recept som passar bra till vardags. Om man ska ha kladdkaka till lite finare tillställningar så föredrar jag ett recept som även innehåller choklad.
Självklart så har vi gjort kakan i Tupperwares silikonform och den behöver inte smörjas!

Ser ni chokladmustaschen? Nu till receptet!

2 ägg
3 dl socker
1 3/4 dl vetemjöl
1/2 msk vaniljsocker
4 msk kakao
100 g smält margarin

 Vispa ägg och socker ordentligt. Tillsätt vanilj, mjöl och kakao. Rör ner margarinet och häll allt i en smord ugnsäker form. Grädda 15-20 min i 175 grader.
Servera kakan varm eller ljummen med vaniljglass eller grädde!

1 kommentar:

  1. Hej!
    Jag blir alltid lika glad när någon kikar in och kommenterar på min blogg, speciellt någon som följt bloggen en period:)
    Kul att du startat en egen blogg, det kommer du helt säkert inte ångra på! Dessutom är det ett otroligt bra sätt att hålla reda på sina recept.
    Jag kan fortfarande inte fatta att det är så många som 30.000 som besökt min blogg. Känns jättekul :) Jag tror jag hade bloggat i lite närmare ett halvår när jag började märka lite förändring i antalet läsare på bloggen och varför vet jag faktiskt inte... Jag har aldrig "marknadsfört" min blogg så mycket, men gillar att kommentera på andras bloggar och då får man ofta respons tillbaka. Alla tycker ju att det är kul att få feedback :)
    Ska bli roligt att följa din blogg och se vad du lagar för gott till din familj, för som du säkert vet, så är jag är jag väldigt glad i den goda vardagsmaten:)
    Kram!

    SvaraRadera