onsdag 31 augusti 2011

Äppelmos

Mmm, vad det doftade ljuvligt när äpplena stod på spisen och puttrade. Det riktigt vattnades i munnen. Som synd är så blev jag allergisk mot äpplen för ett antal år sedan. Men jag minns fortfarande hur de smakar när jag känner doften!
Jag minns när jag jobbade som barnflicka och vi åt plättar med hemlagat äppelmos och grädde och det smakade alldeles, alldeles underbart.
Vi var iväg och plockade äpplen på vår andra tomt i lördags eftersom det just inte finns några äpplen på träden här hemma. Jag tyckte att det räckte när vi fått ca 15 äpplen men Pontus tyckte att det var så kul att plocka så han tog Alice med sig och plockade lite till. En hel hink blev det! Och då tycker ju jag att man måste göra något vettigt med dem så det blev äppelmos och äppelmuffins idag.


till ca 6 dl
1 kg äpplen
3/4 dl vatten
5 dl strösocker

Gör så här:
1. Skala, kärna ur och skär äpplena i bitar. Lägg dem i en gryta med vattnet. Koka äppelbitarna mjuka utan lock ca 15 min.
2. Vispa moset slätt, blanda i sockret och låt koka upp. Ta grytan åt sidan. Skumma väl.
3. Låt moset kallna. Fördela i förpackningar. Frys in moset eftersom det inte innehåller något konserveringsmedel. Sedan det tinat håller det ca 2 veckor i kylen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar