måndag 22 augusti 2011

Köttfärspaj

Vi hade kräftskiva i fredags och här kommer ett recept från den. Sist jag försökte göra ett inlägg så lyckades jag inte föra över bilden till datorn så då blev det ingenting. Och sedan har jag inte haft tid.
Var på klassfest med mina klasskompisar från nian i lördags och i morse var jag och gymmade.
Så nu blir det bara nyttiga recept här på bloggen! Närå.
Pajen då? Jag har fått receptet från mamma och hon i sin tur har fått det av en vän. Det är en av mina favorit pajer! (Ja, jag har många!) och det är två saker som är väldigt bra med den! För det första så är den äggfri och för det andra så blir det två stycken!


Till två pajer behöver du:
250 g margarin
6 dl mjöl
4-6 msk kallt vatten
Arbeta snabbt ihop till en deg och tryck sedan ut degen i två pajformar. Förgrädda pajskalen i 200 grader i 10 min.

4 hg köttfärs
3-4 lökar
1 röd paprika
1 dl keychup
1/2 flaska chilisås
1 vitlöksklyfta
salt och peppar

Bryn och hacka köttfärsen. Hacka löken och stek den. Hacka paprikan och tillsätt den. Häll på ketchup och chilisås. Skala vitlöken och pressa i den. Krydda. Låt puttra ihop en pyttestund.
Häll hälften av köttfärsröran i varje pajskal.

1 1/2 dl grädde
1 tsk paprikapulver
ca 2 dl riven ost
Vispa grädden och tillsätt paprikapulvret. Bred ut grädden över pajerna och strö över den rivna osten. Grädda pajerna i 200 grader ca 25- 30 min.
Servera gärna med tzatziki och en sallad!

1 kommentar:

  1. Det blir de idag... Bra rätt att styra upp födelsedagen med.

    SvaraRadera