måndag 27 juni 2011

Rosmarin- och grahamsfocaccia

Det här brödet bjöd jag på vid midsommaraftonens grillmiddag och som vanligt var det populärt. Och det är ju verkligen gott! Jag tror säkert att det skulle bli ännu godare med färsk rosmarin men det är jag för snål för att köpa...
Brödet passar som sagt bra till grillning och jag tror även att det skulle passa när man äter sallad men däremot tror jag absolut inte att det gör sig som frukostbröd.


Till en långpanna behöver du:
50 g jäst
7 dl ljummet vatten
1/2 dl olivolja+ 3 msk till plåten och utbakning
3 tsk salt
1 dl grahamsmjöl
14 dl vetemjöl
1/2 msk gourmetsalt
rosmarin

Gör så här:
Blanda jäst, ljummet vatten, olivolja, grahamsmjöl och vetemjöl till en smidig deg. Arbeta degen ca 10 min. Tillsätt saltet och låt degen jäsa ca 20 min. Smörj en långpanna eller ett bleck med olivolja. Häll upp degen i långpannan och tryck ut den med oljade fingertoppar. Låt degen jäsa ytterligare 20 min, strö sedan över gourmetsaltet och rosmarinen. Baka av i ugnen på 225 grader i ca 20-25 min. Ta ut brödet och lyft över det på galler för att svalna. Servera med naturell färskost.
Recept från boken Buffé.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar