måndag 13 juni 2011

Smörgåstårta

Smörgåstårta är ju så gott men lite långtråkigt att göra tycker jag. Och så brukar det vara lite svårt att få tag i landgångsbröden tycker jag.
Nu hade vi inte gjort någon smörgåstårta sedan i september när yngste sonen blev döpt så det var väl dags idag tyckte vi. Sambon och jag brukar göra den tillsammans. Jag står alltid för skinkgockan och han för garneringen. Resten hjälps vi åt med.
Har ni saknat mig så beror bristen på inlägg på att vi legat på sjukhus Albin och jag och så har det ju varit en massa med skolavslutning, tårtfest, vernissage mm.
Men nu hoppas jag att det blir lite mer regelbundna inlägg igen!


Du behöver:
32 skivor Originalrost
Lager 1: köttbullar ca 500g
              2 små burkar Mimosasallad
Lager 2: 250 g rökt skinka
              en väldigt liten purjo
              ca 2 msk majonnäs
              ca 1,5 dl crème fraiche
Lager 3: 4 kokta ägg
             2 små burkar legymsallad
Garnering: 3 dl vispad grädde blandad med 2 stora msk majonnäs
isbergssallad, vindruvor, edamerost, gurka, äggskivor, apelsinskivor, köttbullar
Gör så här:
Lägg kantskurna brödskivor 2x4 på en plåt eller bricka.Bred på Mimosasalladen och lägg skivade köttbullar på. Lägg på ett lager bröd.
Hacka skinka och skiva purjon. Blanda det med crème fraiche och majonnäs. Bred skinkgockan på brödlagret. På med ett till lager bröd.
Bred legymsalladen på brödlagret. Skiva äggen och lägg dem ovanpå. Ännu ett lager bröd.
Täck tårtan med majonnäsgrädden. Garnera enligt bilden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar