onsdag 7 september 2011

Mormors äppelkaka

Fy faan vilket äckligt te jag just smuttade på. Söt lakrits hette det visst och jag var ju beredd på den lite skumma tesmaken lakrits men inte att det skulle smaka som att det var tre skedar socker i koppen. Blä!

I söndags hade jag blivit extra utringd för att stå i caféterian på ip där barnen spelar fotboll så då var det bara att försöka komma på något att baka igen då. Vi hade ju plockat äpplen för ett tag sedan så äppelkaka fick det bli! Himla enkelt recept hittade jag på också i ett gammalt nummer av Hembakat. Tur var det att det var lättbakat eftersom jag hade sex ungar här medan jag höll på. Lunch skulle de ha också...

Kakan verkade i alla fall uppskattad. Jag hade delat den i åtta rejäla bitar men jag ångrade att jag inte hade fixat typ vaniljsås eller något till.


200 g smör
3 dl socker
2 ägg
3 dl vatamjöl
2 äpplen

1. Sätt ugnen på 200 grader. Rör socker och smör vitt.
2. Tillsätt ett ägg i taget och rör om. Blanda i mjölet. Bred ut smeten i en bröad och smord form.
3. Skala äpplena och stick ner tunna skivor tätt i smeten. Grädda kakan i ca 30 min.

3 kommentarer:

  1. Söt lakrits? Nja, det lät väl inte jätteupphetsande precis ;)

    Vad god den ser ut, är säker på att fotbollsspelarna älskade den ;) Själv hade jag nog duttat på lite kanel också, kanelälskare som jag är <3 kommentar hos mig, det gjorde att jag hittade hit! Sant, man kan absolut frysa, jag har tyvärr ett stort underskott på burkar att frysa i, men det beror ju mer på lathet och platsbrist än något annat ;)

    Tack för din

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Såg din fråga på min blogg och Hello Kitty läsken har jag köpt på Ica Maxi :-) Det var hallonsmak på läsken, så dottern tyckte att den var god också.

    SvaraRadera
  3. Hurra för äppelkaka! Jag har ännu inte hunnit med att baka säsongens första, men längtar.

    SvaraRadera